Het was in de week van 3 tot en met 9 september – en het weekend daarvoor – op ons tennispark weer een drukte van belang met tennissers van wie de meesten gewoonlijk niet op onze banen te vinden zijn. Oorzaak: het Marvel Open dat dit jaar al voor de 10e keer werd gehouden. In totaal deden er 144 tennissers aan het toernooi mee van wie 40 van onze vereniging. Elk jaar kent het Marvel Open weer meer dan het maximaal aantal inschrijvingen, een duidelijk teken dat het toernooi geliefd is.

In tegenstelling tot andere jaren kon het toernooi (bijna) volledig op de eigen banen worden afgewerkt. Alleen vrijdagavond 7 september kwam de regen rond negen uur ‘s avonds met bakken uit de hemel. De uitgestelde partijen konden de volgende dag op de banen van ZTC Zuidlaren worden gespeeld. Een mooi voorbeeld van naoberschap.

Er werd getennist in de speelsterkten 4 (met onder andere ons lid Michael Sutton) tot en met 8. Naast spelers uit dorpen in de naaste omgeving kwamen er ook deelnemers uit onder meer Onstwedde, Emmer-Compascuum, Drachten, Molenrij (Jacob Bosma, winnaar van het HE6, kwam op sommige dagen met de fiets uit het Noord-Groninger dorp!), Losser en zelfs Haarlem. In de toernooiweek (met vòòrweekend) werden er 136 partijen afgewerkt. Op de afloop daarvan werd menig avond tot in de late uurtjes getoast.

Tijdens het toernooi waren tal van fraaie en spannende partijen te zien, zowel in het enkel- als dubbelspel. Echte verrassingen bleven uit. Meest succesvolle speler van TC Annen was Annette van Hattem die met Femmie Mulder het DD6 (tegen clubgenoten Saskia Hammega en Merel Praamstra) en met Marieke de Vries (tegen clubgenoten Marisca Luning en Lydian Tuinman) het DD7 won. Andere TCA-ers die eerste prijzen wonnen, waren Saskia Hammega en Edward Tuinman in het GD6 en Bas Broekman en Tim de Haan in het HD6.

Het tweede jubileum werd extra luister bijgezet door de komst, zaterdag 8 september, van ‘pizzabakker’ Lesley Krop, in het dagelijks leven werkzaam bij de brandweer en partner van Annette van Hattem, die in zijn verrijdbare pizza-oven de heerlijkste pizza’s bereidde, die gretig aftrek vonden. Traditioneel werd in het begin van de avond de, als altijd geanimeerde, Verloting (met mooie prijzen) gehouden.

Als klap op de vuurpijl werd die zaterdagavond nog door twee spelers met een speelsterkte tussen de 1 en 2 een demonstratiepartij gespeeld. De 20-jarige Mattheo Knoop uit Zuidwolde en de 16-jarige Niels Visker uit Groningen lieten zien, dat het op dat niveau wel een stukje sneller en technischer gaat dan gewoonlijk bij ons op de banen in Annen is te zien. Na hun inspirerende demo speelden beide topspelers nog een dubbel tegen twee jeugdige talenten van onze vereniging – Niek Veldkamp en Lex de Groot. Voor onze jeugdleden natuurlijk de avond van hun leven.

Veel dank gaat uit naar de sponsoren die dit open toernooi mede mogelijk hebben gemaakt, met name onze hoofdsponsor Marvel Consultancy, een partner voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen.

Veel dank ook aan de drijvende krachten achter dit toernooi: toernooi-commissieleden Paulien Jelijs, Annette van Hattem, Erwin Schoo en Koos Brongers, die voor de organisatie weer veel werk hebben verricht. Ze kunnen terugzien op een gezellig en vlekkeloos verlopen toernooi. Voor Paulien is het voorlopig haar laatste Marvel Open. Volgend jaar om deze tijd zit ze met Tijs en hun twee  kinderen in het zonnetje op Curaçao, waar Tijs voor zijn werk drie jaar zal worden gestationeerd. Paulien zal het Marvel Open missen. En wij haar.

Henk Hellema

Kijk voor de winnaars en alle uitslagen op www.toernooi.nl onder Marvel Open 2018.